Ik heb in verschillende stages veel rekenlessen gegeven uit methodes als Pluspunt e.d.
Nu heb ik echter kleuters en op mijn stageschool 'De Wegwijzer' gebruiken ze geen methode voor de kleuters. Zelf bedenken ze lessen in thema's die er spelen.
Zo heb ik zelf lessen bedacht rondom thema's.
Ik heb met de jongste en oudste kleuters gerekend in het thema 'Piraten'.
LESBESCHRIJVINGS FORMULIER
De wegwijzer
Spijkenisse
Saskia
1/2a
Vrijdag 26 september
Ilja Seitzinger
2b
gevens Beschrijving stage opdracht
Rekenles seriëren met 2x een groepje jongste kleuters
BEGINSITUATIE
Wie en wat ?
Ik heb gisteren met de oudste kleuters een lesje rekenen met de schatkisten gedaan en doe dat vandaag met de jongste kleuters (alleen dan aangepast aan het niveau van de kinderen) de jongste kleuters weten wat groot en wat klein is en zijn met het thema piraten bezig. De woorden schatkist en munten komen dan ook bekend voor.
EIGEN LEERDOELEN
1e doel
Ik wil al mijn materialen van te voren klaar hebben staan zodat ik niet meer weg hoef tijdens de les. Ik heb van te voren thuis alles uitgeknipt en aan elkaar geplakt.
2e doel
ik wil dat de kinderen goed meedoen en zal ze de hele tijd bij de les betrokken proberen te houden.
LESDOELEN
Doel:
- Vakgebied:
· domein: seriëren
· Algemeen: rekenen
· ontwikkelingsgebied: cognitieve ontwikkeling
Concreet: Aan het einde van de les hebben de kinderen de uitgeknipte schatkistjes van klein naar groot gelegd, dit hebben ze gedaan door ze met elkaar te vergelijken. Deze hebben ze nadat ik het heb goedgekeurd vastgeplakt op de grote gekleurde strook. Ze hebben 1 van de schatkisten zelf uitgeprikt (ik heb een middelste gekozen) dit hebben ze binnen een halve centimeter van de lijnen gedaan. Ze hebben de schatkisten naar eigen inzicht gevuld.
DE LES
ORIENTATIEFASE
5 minuten
Ik leg uit wat de bedoeling is, terwijl ik het uitleg laat ik zien wat ik van ze verwacht. Ook vraag ik naar de begrippen grootste/kleinste en kleiner/groter e.d.
UITVOERINGSFASE
25 minuten
De kinderen voeren de handelingen uit, ze prikken de schatkist uit, leggen ze allemaal van klein naar groot, plakken ze vast en vullen ze met de vierkantjes en rondjes (juwelen/munten)
Afsluiting
5 minuten
De kinderen die klaar zijn ruimen hun eigen materiaal vast op en kunnen iets anders kiezen. Ik schrijf de namen op de werkjes en bespreek het werkje met ze (liggen ze inderdaad van klein naar groot, wijs de kleinste aan)
Tijd: totaal ongeveer 30-40 minuten.

D. Evaluatie
Ik had deze les van te voren besproken met Saskia, ik zou de oudste kleuters 4 schatkisten laten uitknippen en vervolgens zelf muntjes laten knippen en deze in de schatkisten laten doen van weinig naar veel.
Ik had verwacht dat de oudste kleuters goed kunnen knippen, maar dat viel bij sommige nog tegen. Ik heb begeleid bij het knippen. Ik heb aanwijzingen gegeven en ben ook bij sommige erachter gaan zitten om de hand en knipbeweging te sturen.
De les verliep redelijk volgens plan, al heb ik wel het knippen van de munten aangepast. Ik merkte namelijk dat het moeizaam verliep om 10 tot 15 rondjes te knippen. Ik liet ze een trucje zien dat ze magisch vonden, ik heb ze het blad een aantal keer laten vouwen en vervolgens 1 rondje laten uitknippen. Dan krijg je natuurlijk meerdere rondjes, dat vonden ze wel zó verschrikkelijk slim!
Ik ben tijdens de les papieren stroken gaan halen omdat ik me ineens bedacht dat de schatkisten natuurlijk ergens opgeplakt moesten worden.
Dit was verder geen probleem omdat Saskia in de klas was, hier moet ik de volgende keer wel even van te voren aan denken.
Ik heb aan het begin van het lesje ook nog even de namen van de kleutertjes gevraagd en uitgelegd dat ik nog een beetje moet oefenen. Ik heb elke keer de kinderen bij naam genoemd en het ging redelijk goed, af en toe was ik het even kwijt.
De feedback verliep ook goed, we hebben rustig aan het einde van de dag de les doorgesproken.
Ik heb een foto in mijn portfolio zitten, komt nog op deze weblog....
Nu heb ik echter kleuters en op mijn stageschool 'De Wegwijzer' gebruiken ze geen methode voor de kleuters. Zelf bedenken ze lessen in thema's die er spelen.
Zo heb ik zelf lessen bedacht rondom thema's.
Ik heb met de jongste en oudste kleuters gerekend in het thema 'Piraten'.
LESBESCHRIJVINGS FORMULIER
De wegwijzer
Spijkenisse
Saskia
1/2a
Vrijdag 26 september
Ilja Seitzinger
2b
gevens Beschrijving stage opdracht
Rekenles seriëren met 2x een groepje jongste kleuters
BEGINSITUATIE
Wie en wat ?
Ik heb gisteren met de oudste kleuters een lesje rekenen met de schatkisten gedaan en doe dat vandaag met de jongste kleuters (alleen dan aangepast aan het niveau van de kinderen) de jongste kleuters weten wat groot en wat klein is en zijn met het thema piraten bezig. De woorden schatkist en munten komen dan ook bekend voor.
EIGEN LEERDOELEN
1e doel
Ik wil al mijn materialen van te voren klaar hebben staan zodat ik niet meer weg hoef tijdens de les. Ik heb van te voren thuis alles uitgeknipt en aan elkaar geplakt.
2e doel
ik wil dat de kinderen goed meedoen en zal ze de hele tijd bij de les betrokken proberen te houden.
LESDOELEN
Doel:
- Vakgebied:
· domein: seriëren
· Algemeen: rekenen
· ontwikkelingsgebied: cognitieve ontwikkeling
Concreet: Aan het einde van de les hebben de kinderen de uitgeknipte schatkistjes van klein naar groot gelegd, dit hebben ze gedaan door ze met elkaar te vergelijken. Deze hebben ze nadat ik het heb goedgekeurd vastgeplakt op de grote gekleurde strook. Ze hebben 1 van de schatkisten zelf uitgeprikt (ik heb een middelste gekozen) dit hebben ze binnen een halve centimeter van de lijnen gedaan. Ze hebben de schatkisten naar eigen inzicht gevuld.
DE LES
ORIENTATIEFASE
5 minuten
Ik leg uit wat de bedoeling is, terwijl ik het uitleg laat ik zien wat ik van ze verwacht. Ook vraag ik naar de begrippen grootste/kleinste en kleiner/groter e.d.
UITVOERINGSFASE
25 minuten
De kinderen voeren de handelingen uit, ze prikken de schatkist uit, leggen ze allemaal van klein naar groot, plakken ze vast en vullen ze met de vierkantjes en rondjes (juwelen/munten)
Afsluiting
5 minuten
De kinderen die klaar zijn ruimen hun eigen materiaal vast op en kunnen iets anders kiezen. Ik schrijf de namen op de werkjes en bespreek het werkje met ze (liggen ze inderdaad van klein naar groot, wijs de kleinste aan)
Tijd: totaal ongeveer 30-40 minuten.
D. Evaluatie
Ik had deze les van te voren besproken met Saskia, ik zou de oudste kleuters 4 schatkisten laten uitknippen en vervolgens zelf muntjes laten knippen en deze in de schatkisten laten doen van weinig naar veel.
Ik had verwacht dat de oudste kleuters goed kunnen knippen, maar dat viel bij sommige nog tegen. Ik heb begeleid bij het knippen. Ik heb aanwijzingen gegeven en ben ook bij sommige erachter gaan zitten om de hand en knipbeweging te sturen.
De les verliep redelijk volgens plan, al heb ik wel het knippen van de munten aangepast. Ik merkte namelijk dat het moeizaam verliep om 10 tot 15 rondjes te knippen. Ik liet ze een trucje zien dat ze magisch vonden, ik heb ze het blad een aantal keer laten vouwen en vervolgens 1 rondje laten uitknippen. Dan krijg je natuurlijk meerdere rondjes, dat vonden ze wel zó verschrikkelijk slim!
Ik ben tijdens de les papieren stroken gaan halen omdat ik me ineens bedacht dat de schatkisten natuurlijk ergens opgeplakt moesten worden.
Dit was verder geen probleem omdat Saskia in de klas was, hier moet ik de volgende keer wel even van te voren aan denken.
Ik heb aan het begin van het lesje ook nog even de namen van de kleutertjes gevraagd en uitgelegd dat ik nog een beetje moet oefenen. Ik heb elke keer de kinderen bij naam genoemd en het ging redelijk goed, af en toe was ik het even kwijt.
De feedback verliep ook goed, we hebben rustig aan het einde van de dag de les doorgesproken.
Ik heb een foto in mijn portfolio zitten, komt nog op deze weblog....
Geen opmerkingen:
Een reactie posten