College 2
Bij dit college waren er meerdere ijkpunten, namelijk:
1. Maak in je groepje naar aanleiding van het schema een lessencircuit van 3 lessen. zorg ervoor dat alle fasen van tellen hierin voorkomen. (inhoud college) (maak hiervan een poster)
2. De student in getallen. vertel iets over jezelf aan de hand van getallen. vertel ook de betekenis van deze getallen (1 a4'tje)
3. Lees het artikel en geef je mening hierover in je rekenlogboek
Voor ijkpunt 1 zijn we meteen aan de slag gegaan, we hebben eerst nagedacht wat voor soort lessen we wilde en hebben dit verder uitgerwerkt.
De volgende lessen zijn eruit gekomen:
Les 1: akoestisch en asynchroon tellen. Liedje aanleren over zwembroeken tellen.De kinderen kunnen aan het einde van de les het liedje meezingen. De kinderen hebben geoefend om de getallen akoestisch mee te zeggen. De kinderen leren aan de hand van blokjes het liedje mee te tellen.
Les 2: synchroon tellen. Ballonnen tellen met handpop Bumba. De kinderen hebben aan het einde van deze les kennisgemaakt met de getallen 1 t/m 20, deze kunnen zij op volgorde benoemen.
Les 3: getalbegrip en verkort tellen. Knuffels in de kring, ordenen bij juiste getallen.Aantal vaststellen , relateren van cijfers aan hoeveelheden, vaststellen van hoeveelheden los van verschijningsvorm, groepjes vormen van gelijke aantallen en verkort tellen.
Voor dit uitgewerkte ijkpunt hebben we een 8 gescoord!
Leerpunt: Om de lessenserie kloppend te maken moesten we ons eerst verdiepen in de termen: getalbegrip, verkort tellen, synchroon tellen e.d.Ik vond het moeilijk om te bepalen welke handeling bij welke fase hoorde, maar na het teruglezen van de aantekeningen ging het goed!
Stage: Ik krijg nu kleuters en had niet echt het idee op welk niveau de kleuters rekenen. Door deze les is mij dat een stuk duidelijker geworden. ik weet nu in welke fases de kinderen kunnen zitten en door de filmpjes werden de fasen goed duidelijk!
zondag 1 februari 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten