De vijf fragmenten:
Fragment: ‘Juf herhaalt Uitleg’
De juf geeft het sommetje, het kind rekent het uit. De leerling vertelt aan de juf op welke manier zij het sommetje heeft uitgerekend. De juf herhaalt wat het kind zegt en vraagt aan een ander kind of het klopt. Wat wij zien in het filmpje is dat de juf open reageert naar de kinderen, de kinderen durven hierdoor hun eigen rekenstrategie te vertellen aan de klas. De juf reageert neutraal, ze zegt niet dat het goed of fout is en speelt de vraag door naar andere kinderen.
* Variatie: De juf zou ook materiaal kunnen gebruiken en het kind het voor de klas voor laten doen, de juf reageert neutraal en laat een ander kind het ook op zijn eigen manier doen.
Fragment: ‘Marella klassikale rekenrek’
In dit videofragment zie je duidelijk dat er sprake is van verticale interactie (dus tussen docent en het kind, niet met de hele klas) De juf betrekt met name Marella bij de opdracht door haar korte controle vragen te stellen. Uit het fragment konden wij niet opmaken dat deze in een context werden gegeven, maar er was duidelijk te zien dat het kind moeite had met de opgave. Haar werkhouding zakt steeds verder in.
* Variatie: Geen controle vragen stellen over een opgave waar het kind toch niet bij betrokken is. Wij zouden een hele nieuwe opgave geven aangepast aan haar belevingswereld en haar niveau. We vonden het wel erg goed dat de juf meteen het rekenrek pakte om de som visueel te maken voor Marella. Wij zouden het ook met ander materiaal proberen.
Fragment: ‘juf lokt’
In dit fragment zie je duidelijk dat de juf alles uit de kinderen laat komen, ze stelt kritische vragen aan 1 leerling en laat het ene kind zo heel goed nadenken over de oplossing die het geeft. Het kind twijfelt echter niet over zijn antwoord en blijft bij zijn antwoord.
* Variatie: De juf richt de vragen nu op 1 leerling, de andere kinderen zijn niet echt bij de les betrokken. Ze zou de vragen door kunnen spelen naar andere kinderen in de kring zodat die er ook bij betrokken worden.
Fragment: ‘Dringend advies’De juf geeft een duidelijke instructie over de materialen die de kinderen kunnen gebruiken. De kinderen weten zo wanneer ze welk materiaal kunnen toepassen. Ze gebruikt het bord om het visueel te maken. Ze wijst er dringend op dat de kinderen het eerst zelf moeten proberen en als het niet lukt, dat ze dan materialen morgen gebruiken.
*Variatie: We vinden het duidelijk hoe de juf de materialen herhaalt en vertelt wanneer ze het moeten toepassen.
Fragment: ‘Fadoua noteert’De juf geeft een uitleg van de getallen lijn, daarbij zien we dat de kinderen direct aan de slag gaan. Ze schrijven de som op zoals de juf zegt, ze bespreekt de som met de kinderen en vraagt aan verschillende kinderen de antwoorden. Dit vinden wij een goede aanpak en wij zouden dit zelf ook toepassen in de praktijk.
* Variatie: Ze zouden het ook kunnen proberen zonder uitleg, zodat de kinderen zelf laten zien of ze het snappen, achteraf kun je dan bespreken wat ze hebben gedaan en waarom. Je kunt er ook voor kiezen om de kinderen de som met elkaar te laten bespreken, misschien leren de kinderen het goed van leeftijdsgenoten.
Stellingen:
Stelling 1: Je moet in de beginfase van het rekenen tot 20 en tot 100 altijd materiaal, bijvoorbeeld het rekenrek of MAB-materiaal gebruiken als je wat uitlegt.
Mee eens, onze ervaring vanuit stages is dat vooral kinderen uit jongere groepen er baat bij hebben als sommen gevisualiseerd worden. Zo kunnen ze goed zien wat ze doen, wat er veranderd en waarom dit gebeurd. Op deze manier kun je de sommen steeds abstracter maken naar mate het niveau stijgt. Ze kunnen de opbouw volgen en leren zo makkelijk tellen e.d. krijgen inzicht.
Stelling 2: Beperk je bij het uitleggen tot een oplossingsstrategie, anders komen de leerlingen in verwarring.
Oneens, wij vinden dat je kinderen nooit moet beperken in het oplossen van problemen. Elk kind heeft een eigen kijk op problemen en er is meestal niet 1 oplossing maar meerdere. Kinderen leren op verschillende manieren en 1 oplossingsstrategie al niet bij alle kinderen aanslaan. Wij vinden ook dat leerkrachten 1 strategie mogen aanbieden maar openstaan voor eigen oplossingen van de kinderen.
voor dit ijkpunt hebben wij een 8 gekregen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten